Teori og praksis i passe blanding

Hun begynte på biologistudiet, men likte ikke kjemi og byttet det ut med informatikk. Men informatikken tok overhånd og dermed var kursen lagt. Nå er hun i ferd med å avslutte en hovedoppgave om «språkteknologi for blinde».

Ill.: JASON

- Et spennende fag, sier student Cathrine Dannevig Riise. - Det har en god blanding av teori og praksis. Vi bruker teorien til å lage noe, vi ser resultater av det vi gjør. En av de første oppgavene vi fikk på studiet, var for eksempel å programmere en kalkulator. Dessuten liker jeg logiske slutninger.

- Men er det logisk at du som jente begynner i et tradisjonelt guttefag?

- Absolutt. Ved å være jente kan jeg kanskje påvirke faget slik at det blir mer attraktivt for jenter. Til å begynne med irriterte det meg at oppgavene handlet mye om biler og amerikansk fotball. Dette markerte vi, og gradvis er oppgavene blitt annerledes. Jeg holder dessuten bevisst en høy profil for å markere meg som jente. Jeg deltar i diskusjoner, og jeg tar jobber som denne, sier hun og refererer til jobben som terminalvakt, en slags veileder for studentene i terminalstuen.

- Og nå skal du snart ut i næringslivet og tjene masse penger?

- Jeg kunne faktisk tenkt meg å bli forsker, svarer hun kontant. - Men først skal jeg jobbe noen år slik at jeg får praktisk erfaring og blir kjent med gode og dårlige eksempler på hvordan IT-systemer fungerer. Hun innrømmer at hun stadig får jobbtilbud, ofte flere i uka.

- Fordelen med at vi er så attraktive er at vi kan stille krav til arbeidsgiveren, sier hun med framtid lysende i blikket.

Emneord: Matematikk og naturvitenskap, Informasjons- og kommunikasjonsvitenskap Av Odd Letnes
Publisert 1. feb. 2012 12:15
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere