Slipper ut innpakkete legemidler med lys

For at høyaktive medisiner ikke skal reagere før de kommer frem til det syke stedet, kan legemiddelet pakkes inn i molekylære konvolutter. Som åpnes ved hjelp av lys.

Dr. MED POST: En av løsningene er å pakke inn legemidlene i små kuler av fett eller sukkerliknende stoffer og sende dem rundt i kroppen som "konvolutter" til det syke stedet. "Konvoluttene" skal så åpnes på virkestedet ved hjelp av lys. Illustrasjon: Jørgen Maristuen.

Problemene med flertallet av dagens antibiotika - og cellegiftbehandlinger er at disse medisinene angriper hele kroppen og ikke bare det syke stedet.

Professor Hanne Hjorth Tønnesen ved Farmasøytisk institutt forsker derfor på neste generasjons legemidler som bare skal virke på selve sykdomsstedet.

Målet hennes er å få transportert medisinene til det syke stedet på en slik måte at ingen av de friske cellene blir ødelagt underveis. Dette kan skje ved at legemiddelet pakkes inn i en ”konvolutt” som åpnes ved hjelp av lys.

En av løsningene er å pakke inn legemidlene i små kuler av fett eller sukkerliknende stoffer og sende dem rundt i kroppen som ”konvolutter” til det syke stedet. ”Konvoluttene” skal så åpnes på virkestedet ved hjelp av lys. På denne måten har man styring på når og hvordan legemidlene skal avgi virkestoffet.

For å komme i mål studerer hun samspillet mellom legemidler og ”konvolutter” og ser på hvilke innpakninger som er best egnet. Og ikke minst hva som skal til for å åpne disse ”konvoluttene”.

Sukkerkonvolutt

Akkurat nå forsker hun på en innpakning som er basert på langkjedete, sukkerlignende stoffer som sveller i vann.

Hun studerer også hvordan legemidler uten ”konvolutter” kan forbli inaktive helt til de blir aktivert med lysbestråling.

Fordelen med de nye legemidlene er at man da kan tilføre kroppen særdeles sterke og høyaktive medisiner uten at de gjør skade på det friske vevet. For farmasøytene forsøker å finne frem til stoffer som er harmløse så lenge de ikke blir utsatt for lys.

- Det er nettopp det som er det fantastiske med lysaktive molekyler. De får helt andre egenskaper om lyset er på eller av. Man kan dermed gi medisiner som er ufarlige når lyset er av, sier Hjorth Tønnesen.

De nye medisinene kan brukes til behandling av en rekke ulike sykdommer.

- Medisinene vil være spesielt egnet på steder i kroppen der det er enkelt å komme til med fiberoptikk eller annen lyskilde, slik som munnhulen, huden, blæren eller i andre hulrom i kroppen.

Knuser lokal infeksjon

Fordi ”sukkerkonvoluttene” har den spesielle egenskapen at de kan feste seg på slimhinner, kan den nye medisineringsmetoden blant annet være spesielt godt egnet for pasienter med infeksjoner i munn og svelg. For dagens legemidler lar seg vanskelig feste i områder med stor spyttsekresjon.

- Hvis det er mulig å feste lysaktive ”konvolutter” og legemidler i disse områdene, kan infeksjonen behandles med lokal lysbestråling. Poenget er å få ”konvolutten” til å feste seg og frigjøre virkestoffet i store doser. Da slipper pasienten sterke og slitsomme antibiotikakurer, og de unngår at hele kroppen blir utsatt for legemidler, forteller Hjorth Tønnesen som forsker på denne behandlingen i samarbeid med Nordisk institutt for odontologisk materialprøving og Eastman Dental Institute i London.

Knekker resistente bakterier

Samtidig forsker hun på hvordan man kan ta knekken på bakterier som allerede er blitt resistente og på nye og utradisjonelle virkestoffer som ikke gir resistente bakterier. For det viser seg at resistente bakterier ikke blir motstandsdyktige mot lysbehandling hvis det er mulig å bringe virkestoffet med høy konsentrasjon inn i bakteriene. Det er derfor spesielt viktig at ”konvolutten” fester seg på det infiserte stedet og avgir store doser legemidler.

En av utfordringene hennes er også å utvikle systemer som ikke bare kan åpnes, men også lukkes avhengig av om lyset er på eller ei.

- Med et slikt system kan man få enda bedre kontroll på medisineringen, forteller professor Hanne Hjorth Tønnesen på Farmasøytisk institutt.

Publisert 1. feb. 2012 11:58