Oppdager alle farlige E. coli-bakterier

Bakterieekspert ved Universitetet i Oslo har funnet opp en ny metode som gjør det mulig å oppdage alle typer farlige E. coli-bakterier i én og samme test.

DNA-TRIKS: Marc Angles D’Auriac bruker DNA-teknologi til å spore opp farlige E. coli-bakterier. Foto: Ståle Skogstad

Vinterens skrekkbakterie, E. coli 103, er bare én av mange livsfarlige E. coli-bakterier som kan drepe eller skade mennesker for livet. Problemet er at bakteriene er svært vanskelige å oppdage. Jakter man på de bakteriene som tilhører 103-gruppen, vil man ikke finne en eneste bakterie som tilhører den like farlige 157-gruppen. Og omvendt. Riktignok fins det en mer generell metode for å påvise farlige E. coli-bakterier, men denne metoden favner ikke alle.

– Vi har laget en test som oppdager samtlige farlige E. coli-bakterier, forteller doktorgradsstudent Marc Angles D’Auriac ved Institutt for molekylærbiologi på Universitetet i Oslo.

Fellesnevneren for de mest giftige E. coli-bakteriene er to gener med koder for å lage forbindelsene intimin og shigatoksin. Når bakteriene har festet seg til tarmveggen ved hjelp av intimin, sørger shigatoksinet for at bakterien lager et brutalt giftstoff som kan angripe nyrene.

Genet som lager shigatoksin kalles shigagen. Det består egentlig av to gener. Det ene genet er koden for selve toksinet. Det andre genet er koden for et protein som får toksinet til å feste seg på menneskeceller.

Problemet for dem som skal lage en bakterietest, er ikke bare at E. coli-bakterier stadig endrer seg, men at ufarlige stammer av E. coli kan bli tilført det lumske shigagenet via et virus.

– Man kan derfor forvente seg helt nye grupper farlige E. coli-bakterier som ikke fins i dag.

Fremtidens giftbakterier

For å ta innersvingen på nye E. coli-bakterier har Marc Angles D’Auriac utformet laboratorietesten slik at den også skal kunne oppdage fremtidige giftbakterier.

I stedet for å lete etter bakteriene, er ideen hans å lete etter de genene som lager kodene til intimin og shigatoksin. Problemet er at det fins en rekke varianter av begge genene og at det stadig oppstår nye.

For å komme i mål har Marc Angles D’Auriac undersøkt DNA-koden til både intimin– og shigagenene og funnet den delen i DNA-koden som alltid holder seg konstant. Det er denne delen av DNA-koden han bruker for å finne alle tenkelige varianter av de mest giftige E. coli-bakteriene.

– Vi mener at testen fungerer. Doktorgradsarbeidet er patentsøkt i flere land, søknadene er nå offentlig tilgjengelige, så nå kan vi endelig snakke om testen, forteller Marc Angles D’Auriac, som ved siden av doktorgradsstudiene utvikler nye laboratorietester ved bedriften Genpoint.

Emneord: Basale medisinske, odontologiske og veterinærmedisinske fag, Generell mikrobiologi, Medisinske fag, Genetikk, Matematikk og naturvitenskap, Basale biofag, Toksikologi, Cellebiologi Av Yngve Vogt