Jakter på solsystemets opprinnelse

Romfartøyet Rosetta ble skutt opp for to år siden for å gi oss kunnskap om solsystemets opprinnelse. Nå har Eirik Mysen beregnet banebevegelsen til romfartøyet, slik at det ikke skal kollidere med den kometen det skal undersøke.

Myk kometlanding: I 2014 håper ESA at deler av romfartøyet skal lande mykt på kometen Churyumov-Gerasimenko. Foto: ESA

For to år siden ble det europeiske romfartøyet ” Rosetta ” skutt opp. I 2014 vil Rosetta fanges inn i det svake gravitasjonsfeltet til kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko .

Man antar at denne kometen er en type komet som kommer fra et område utenfor banen til Neptun og at dette er rester av det som ikke ble til planeter da solsystemet ble dannet.

Forskerne håper at kunnskap om kometen kan gi like interessante ledetråder til solsystemets opprinnelse som da Rosettasteinen i Egypt i sin tid avslørte hieroglyfenes hemmelighet.

Mens den ene delen av romfartøyet skal myklande på kometens overflate og analysere de geokjemiske forholdene, skal den andre delen av Rosetta observere kometen på kloss hold frem til den passerer Sola året etter.

For å minimalisere risikoen for kollisjon mellom romfartøyet og kometen har Eirik Mysen ved Institutt for teoretisk astrofysikk tatt doktorgraden i banebevegelsen til romfartøyet rundt kometen.

Studien hans har også gjort det mulig å beregne lavest mulig drivstofforbruk.

Publisert 1. feb. 2012 11:57