2009 - Side 2

Publisert 1. feb. 2012 11:45
Det er funnet 500 kratre i indre Oslofjord. De har vokst siden istiden og er nå 50 meter brede og sju meter dype. Noen har fryktet at kratrene er dannet av gasseksplosjoner. UiO-forskere har funnet en annen forklaring.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Hvert år får 3500 norske kvinner og menn kreft i tykktarmen. Mange lever med kreften uten å vite om den – helt til den blir dødelig. Nå har en ung forsker funnet fram til en metode som oppdager kreften mens den ennå kan kureres.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Mange settes på glutenfri diett, men uten å vite om de virkelig har cøliaki. For å få en sikker diagnose, er de nødt til å provosere tarmen med glutenholdig kost i flere måneder. Nå har forskere funnet en metode som kan gi svar etter tre dager på brød.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Det fins ingen effektive vaksiner mot den farligste typen hjernehinnebetennelse. Nå har forskere ved UiO fått ideen til en ny vaksine. Den skal patenteres.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Selv om Norge havner på topp i internasjonale rankingindekser, blir det feil når Stoltenberg kommenterer: “Norge er verdens beste land å bo i”. Rangeringene er svært usikre og fokuserer på forskjeller som ikke eksisterer.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Pacemakere fungerer ikke for hver tredje pasient. Datasimuleringer kan hjelpe legene med å velge ut de pasientene som har nytte av denne behandlingen.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Dagens behandling av hjerneslag er stort sett den samme som for 80 år siden. Nå ønsker den nye UiO-rektoren å patentere en ny medisin som kan redde mange liv og øke livskvaliteten til dem som overlever hjerneslaget.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Hvordan virker barnehagen på barnas voksenliv? Ny og enestående studie viser at jenter som gikk i barnehage på 1970-tallet, har høyere lønn i dag enn sine medsøstre.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Flere steder i verden er utsatt for bobler i jorden som stiger opp og sluker bebyggelse. Nå skal UiO-forsker finne forklaringen på fenomenet ved å lage en matematisk modell av verdens største underjordiske hulrom.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Avanserte, matematiske beregninger gjør leveren gjennomsiktig. Da kan legen operere vekk svulster i leveren med kikhullskirurgi uten å treffe vitale blodårer.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
På Chicago-børsen er det mulig å kjøpe og selge både kulde, varme, regn og snø. Professor i tilfeldighetsanalyse har funnet den optimale formelen for å redusere risikoen på uværsshopping.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Kvinnene brødfør langt på vei Afrika, men mangler rett til vann og jord. – Å styrke kvinnelige småbrukeres kontroll over ressurser, står sentralt i det afrikanske menneskerettighetsprosjektet, sier Anne Hellum.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
For første gang i historien har forskere undersøkt en slamvulkan mens utbruddet fortsatt er i gang. Britiske forskere mener den geysirlignende vulkanen skyldes oljeboring noen hundre meter unna. UiO-forskere mener sannsynligheten er langt større for at vulkanen ble dannet etter et kraftig jordskjelv for tre år siden.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Protein bruker adressekodar for å hamne på rett stad i cellene våre. Forskarar ved Universitetet i Oslo bruker fluorescerande protein i levande celler for å forstå korleis dette skjer.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Det er vanskeligere å oppdage hjerteinfarkt hos kvinner enn hos menn. Og flest kvinner får Multippel sklerose. Nå ønsker medisinere å undersøke om det finnes felles, molekylære forklaringer.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Dagens internett bygger på gammeldags teknologi fra sekstitallet og er blitt en voldsom flaskehals for mobile datasystemer. Nå planlegger forskere fremtidens internett. Det nye nettet kan være klart om tjue år.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Rundt de store byene har den farlige UV-strålingen blitt redusert med 20 prosent siden 1750. Europa har hatt en nedgang på ti prosent. Forklaringen er luftforurensningen fra den industrielle revolusjon og frem til i dag.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Spiss giftslørsopp er den farligste giftsoppen i Norge. Selv en ørliten bit kan ødelegge nyrene. En hypotese er at soppen er blitt giftig fordi den renser bakken for aluminium og farlige tungmetaller.
Publisert 1. feb. 2012 11:45
Kva er forholdet mellom skjønnlitteratur og sakprosa? Bør også romanar utstyrast med kjeldelister og noteapparat? Apollon inviterte forfattar Kjartan Fløgstad og professor i sakprosa, Johan L. Tønnesson, til ein samtale.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Mange sto i en fortvilende, livstruende og formodentlig årelang ventesituasjon før de kunne komme inn i metadonbehandling. Og så åpner forskerne en fristende snarvei – om venterne bare aksepterer å bli med på et eksperiment.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
– Mange tror vi alltid må ned på molekylærnivå for å finne ut noe nytt om menneskekroppen. Men slik er det ikke. Ved å studere samspillet mellom hjerte, blodstrøm, blodtrykk og kroppstemperatur hos friske menneskser, har vi kommet fram til helt ny kunnskap om hvordan kroppen regulerer seg selv, sier Karin Toska.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Populære svenske jentebloggere blir lest av hundretusenvis hver uke, og de kan blogge på heltid gjennom å tillate annonser på nettsiden sin. Hva slags verdier er det de forfekter i bloggene sine?
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Sex skaper ikke forskjell mellom individene, men tviholder på de beste egenskapene til dem som parrer seg. Det viser studier av bakteriesex. Den nye erkjennelsen er viktig i jakten på en vaksine mot hjernehinnebetennelse.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Professor Øystein Wiig har de siste tjue årene merket over 1000 isbjørn. Nå har han nettopp festet satellittsendere på isbjørner mellom Grønland og Canada, for å studere om vandringsmønsteret deres endrer seg når isen smelter.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
– Det er på teaterscenen kvinner først blir synlige som selvstendige aktører, lenge før alle andre arenaer i samfunnet, forteller Live Hov. Nå studerer hun den aller første danske, svenske og norske Nora – Ibsens mest berømte kvinne.