2009 - Side 3

Publisert 1. feb. 2012 11:44
– Å sikre de beste forskerne rikelig med penger, godt utstyr og frie hender, er på ingen måte nytt. På sett og vis ble vårt første senter for fremragende forskning opprettet allerede på 1930-tallet, sier John Peter Collett.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Enorme mengder av stoffet nitrogen blir pøst ut i naturen. Resultatet er en ny og kunstig situasjon: Helt ferske forskningsresultater tyder på at det har skjedd en historisk overgang fra at planteveksten i sjøer er begrenset av mangel på nitrogen, til at veksten begrenses av for lite fosfor. Livet i sjøene er ikke som før.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Kvantekjemikere har avslørt at en stor gruppe molekyler får nøyaktig den motsatte magnetiske egenskapen når magnetfeltet blir sterkt nok. – Resultatet er svært uventet, sier kjemiprofessor.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Faren for flodbølger er stor hvis steinskred treffer vann. Nå har forskere for første gang rangert alle norske innsjøer etter tsunamifaren. Resultatene gir en viktig pekepinn på hvor geologene bør undersøke berggrunnen nærmere.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
'Man er ikke født som kvinne - man blir det', skrev Simone de Beauvoir i Det annet kjønn i 1949. I vår tid har oppfatningen at 'kvinnelige' egenskaper, tilbøyeligheter osv., i stor grad bygger på sosiale konstruksjoner, bred støtte i offentligheten. Men er det hele sannheten? Gir det mening å snakke om noe 'spesifikt kvinnelig' i dag, ut over det biologisk selvfølgelige? Vi har stilt seks forskere fra ulike fagfelt – biologi, sosiologi, lingvistikk, hjerneforskning, filosofi og psykologi – de samme sju spørsmålene.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Lenge var kvinner nesten usynlige i historien. Et nytt fagfelt etableres og kvinnene trer fram. – Men ved å gjøre kvinner til tema, har kvinnehistorien samtidig forsterket forestillingen om kvinner som ”det andre kjønn”, påpeker Gro Hagemann.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Rafflesia arnoldii blomstrer med planterikets største blomst: Den kan bli over én meter i diameter og ti-tolv kilo tung. Nå er forskere ved UiO i ferd med å avdekke dens historie.
– Ingen har noen gang greid å dyrke fram den utryddingstruede blomsten fra et frø. Med nytt hypermoderne veksthus på Tøyen kan vi bli de første. Det blir i så fall en verdenssensasjon, garanterer Mika Bendiksby.
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Fremtidens solceller, som utvikles ved Universitetet i Oslo, skal fange opp tre til fire ganger mer energi enn hva som er mulig i dag. Oppskriften er spesiallagete nanopartikler, oppdeling av lyspartikler og større utnyttelse av lysspekteret.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Forskningsinstitusjoner i Norge og Europa følger alle den samme matematiske loven: Når universiteter har tidoblet antall forskere, har de samtidig ansatt tjue ganger flere byråkrater. Alt tyder på at helseforetakene følger den samme trenden.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Tro det eller ei: Du kan glemme oppvaskmaskinen! Bestikk kan nå rense seg selv. Hemmeligheten er et nanolag med beskyttende atomer.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Over 200 nordmenn ble operert på ny etter proteseinfeksjon i fjor. 33 millioner er utbetalt i pasientskadeerstatning de siste fem årene. Nå har en odontolog og en kjemiker oppdaget hvordan mikropartikler kan hindre bakterier i å feste seg på proteser.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Et hovedformål med folkeretten, er å sikre staters og menneskers overlevelse. Nå er den samme retten i ferd med å true menneskehetens eksistens.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Nanoforsker vil bruke sollys til å fjerne bakterier i drikkevannet på den afrikanske landsbygda. Løsningen er å la vannet sildre over en keramisk overflate med nanosmå defekter.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Ved å endre på atomsammensetningen kan forskerne designe materialer med helt nye og ukjente egenskaper. Det kan revolusjonere alt fra energiproduksjon til medisinsk behandling.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Norge satser ikke nok på forskning på nanoteknologi og er nå på jumboplass i Europa.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Kjemikere etteraper energiforsyningen i menneskekroppen for å designe fremtidens batterier i elektriske biler. Med den nye batteriteknologien kan biler kjøre nonstop fra Oslo til Trondheim.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Eigedomsuttrykk som ’min’, ’din’ og ’mamma sin’ dukkar opp ein månad eller to før alle andre grammatikalske former. Ny og eineståande undersøking viser at språkutviklinga blant norske barn varierer voldsomt.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Det er ikke bare enkelt å hevde sine rettigheter etter norsk lov når familie i Pakistan, nærmiljø i Norge, samt Gud, overvåker at du ikke bryter med islamsk rett samtidig.
Publisert 1. feb. 2012 11:43
Få andre fag har hatt slik suksess som 100-årsjubilanten psykologi: Fra aller nådigst å få tildelt noen skarve kvadratmeter på Fysiologisk institutt i 1909, til i dag å mene seg berettiget til et eget fakultet. – Psykologien har blitt ekspansiv, faget påvirker verden, fastslår Siri Erika Gullestad.