Jentebloggere slipper ikke unna tradisjonelle krav

Populære svenske jentebloggere blir lest av hundretusenvis hver uke, og de kan blogge på heltid gjennom å tillate annonser på nettsiden sin. Hva slags verdier er det de forfekter i bloggene sine?

SLIPPER IKKE UNNA: – Jentebloggere slipper ikke unna tradisjonelle krav og normer til kvinnen på tross av at de ønsker å virke selvstendige og individuelle, sier forsker Mia Lövheim. (Foto: Ola Sæther)

Svenske Mia Lövheim er gjesteforsker i et postdoc.-prosjekt ved Institutt for medier og kommunikasjon på Universitetet i Oslo. Hun ønsker å forstå de nye mikrokjendisene som nettet skaper: Å leve sitt liv, og samtidig konstruere det i en blogg.

Blogger mest

Unge jenter er de som blogger mest, både i Sverige og i Norge. Men i Norge er vi fremdeles litt bakpå når det gjelder statusen bloggen har.

– Hvorfor er blogging så populært blant jenter?

– I blogger prater man om personlige ting i en sosial setting, dette er en form som ofte passer unge jenter, sier Mia Lövheim.

Lövheim har valgt å se nærmere på 20 av de mest populære jentebloggerne i alderen 18–27 år.

– Jeg er interessert i jentene og hva de skriver, fordi de speiler en endring i kulturen. Kvinner er tradisjonelt bærere av kulturarv, men disse bloggerne ønsker å være uavhengige og individuelle. Likevel ser vi at de er tvunget til å forholde seg til gamle idealer. For eksempel er det meste av det de skriver om, ganske tradisjonelle kvinneunivers som familie, kjærester og shopping. Noen er mødre og skriver om barn.

”The nice girl” som ideal

Lövheim ser at ideen om ”the nice girl” fremdeles er en norm for bloggerne, som man er nødt til å forholde seg til. Skal du ikke være snill jente, må du gå aktivt inn for det motsatte; legge ut bilder fra fester, skrive provoserende om alkohol, sex eller politikk, banne og tulle på bilder. De fleste bloggere må tåle kommentarer på utseende og hvor mye penger de tjener på bloggen. Lövheim forteller om en slags jantelov her; jentene skal ikke være verken for pene eller rike før de møter kritikk.

– Men det er likevel stort sett pene, vellykkede jenter fra de store byene som blogger.

– Hvorfor blogger jentene?

– Det er viktig for dem å si at de blogger for sin egen del, at de har et ønske om å utrykke seg, også visuelt, gjennom webdesign. Bare noen få snakker om at de skriver for å bli lest. De fleste ser for seg å blogge et par år, og er akkurat nå mest opptatt av å oppdage hva en blogg er og hva de kan gjøre med den.

– Ser du på bildene som legges ut?

– Jeg gjør ingen stor bildeanalyse, men jeg ser på hvilke områder i livet bildene representerer; uteliv, venner, hjemme eller familien.

Jentene Lövheim forsker på, er klar over at hun gjør det, og Lövheim skal intervjue alle sammen underveis.

– Jeg ønsker å speile mine tanker om dem, med dem. Jeg vil også spørre om endringer de har gjort underveis i bloggingen, om de har endret hva slags bilder de har lagt ut, og hvordan de forholder seg til kritikk og kjendisstatus.

Annonsører følger jentene

De mest populære bloggerne har enormt mange lesere, og dette vet annonsører. Noen av jentene får tilsendt produkter; klær og sminke, som de viser fram på bilder. De mest populære har annonser på bloggen sin og tjener gode penger.

– Er det noen som har bloggingen som fulltidsjobb?

– Ja, noen lever helt eller delvis av å blogge. Skal man bli lest, må man produsere på bloggen hele tiden, noe som krever flere timers jobbing hver dag.

– Er dette en smart og billig markedsføring for annonsører?

– Bloggerne er blitt smarte. Det er vanskelig for annonsører å lure til seg billig annonseplass. Bloggerne har noe kontakt med hverandre, og er i tillegg ofte åpne med leserne om tilbud de får og hva de tjener. Noen lodder ut klær og produkter de mottar.

– Kan bloggerne bli avhengige av all oppmerksomheten de får?

– Det vet man jo ikke før man studerer dem etter at de har sluttet å blogge. Men en annen utfordring er at mye av bloggen blir liggende på nettet selv etter at de stenger den. Man kan derfor spørre seg om det er mulig å stanse en blogg, selv om man ønsker det.

Emneord: Samfunnsvitenskap, Medievitenskap og journalistikk Av Linn Stalsberg
Publisert 1. feb. 2012 11:44
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere