Kreftseier: Protonterapi skal utredes

Det ble et politisk stemningsskifte etter oppslaget i Apollon om protonterapi. Nå har Helse - og omsorgsdepartementet bedt Helsedirektoratet om å utrede behovet for denne moderne formen for kreftbehandling. Professorene Dag Rune Olsen og Magne Guttormsen ved Universitetet i Oslo er svært fornøyde.

FIRE ÅRS KAMP: Professorene Magne Guttormsen (til venstre) og Dag Rune Olsen ved Universitetet i Oslo har slåss for en utredning av protonterapi i fire år. Nå er Helsedirektoratet omsider i gang. Foto: Eva Cecilie Simensen.

Helsemyndighetene har gjort helomvending. For noen år siden sa den politiske ledelsen i Helse- og omsorgsdepartementet nei til utredning av en moderne form for kreftbehandling, som kalles protonterapi. Vel tusen nordmenn kan årlig behandles med denne behandlingen, som fungerer spesielt bra på svulster nær kritiske organer. For mange av pasientene fungerer ikke dagens behandlingsmetoder.

Nå har departementet bedt Helsedirektoratet om å utrede behovet for protonterapi. Dette ble opplyst på møtet i direktoratet sist onsdag, der alle de onkologiske faggruppene var samlet.

Professor Magne Guttormsen ved SAFE (Senter for akselleratorbasert forskning og energifysikk) ved Universitetet i Oslo og professor Dag Rune Olsen , som også er forskningssjef ved Radiumhospitalet, er begge svært fornøyde.

Selv om Tyskland og USA er i gang og Sverige har gitt grønt lys, har ikke Norge vært interessert i å utrede protonterapibehandling, før nå. De to professorene har slåss for en slik utredning i fire år.

PROTONTERAPI:

• Ødelegger kreftsvulster med minimal strålebelastning på det omliggende vevet.

• Kan fjerne svulster inntil 30 cm inn i pasienten.

• Kan bestråle svulster som ligger bare noen millimeter fra kritiske organer.

• Har færre bivirkninger enn konvensjonell kirurgi og tradisjonell stråleterapi.

• Hver bestråling tar fem minutter. Antall behandlinger reduseres til det halve.

• Behandlingen er smertefri; strømmen er på en milliarddels ampere.

• Behandlingen er vanlig i USA, Japan, Tyskland, Frankrike, Italia, England og Sveits.

• Danmark har planlagt et protonsenter. Sverige bygger nå et protonsenter i Uppsala.

Stemningsskifte etter Apollon-oppslag

Holdningen endret seg etter hovedoppslaget om protonterapi i Apollons spesialnummer om stråling i desember i fjor. Tittelen var ”Moderne kreftbehandling? Nei Takk!” . Oppslaget førte til et førstesideoppslag i VG og omtale i en rekke andre medier. Stortingsrepresentant Jan Bøhler har påpekt at det skjedde et stemningsskifte i Stortinget for innføring av protonterapi etter disse oppslagene.

Professor Magne Guttormsen mener det er en klar sammenheng mellom oppslagene og den nye holdningen hos myndighetene.

– Det er helt åpenbart at Apollon har bidratt til en diskusjon om protonterapi på myndighetsnivå. Vi har i fire år argumentert for en norsk behovsutredning og har tidligere foreslått dette i møte med departementet, sier professor Dag Rune Olsen.

Den nye kreftbehandlingen kan koste 720 millioner kroner. Beregninger fra Sverige viser at samfunnet tjener inn beløpet på fire år.

Lang vei å gå

Dag Rune Olsen påpeker likevel at det er en lang vei å gå.

– De enkelte onkologiske faggruppene er bedt om å bistå direktoratet med å kartlegge behovet for protonterapi innen sine respektive diagnosegrupper. Dette er oppløftende og helt parallelt med den prosessen som ble iverksatt i Sverige forut for beslutningen om protonterapisenteret i Uppsala, forklarer Dag Rune Olsen.

Svenske krefteksperter konkluderte i 2004 at 2200 pasienter kunne ha nytte av protonterapi hvert år. Det tilsvarer ti til femten prosent av alle de pasientene, som får vanlig strålebehandling i dag.

– Behovsanalysen er nylig revidert og konklusjonen fra 2004 er bekreftet. Det er liten grunn til å anta at behovet skulle være annerledes i Norge, mener Dag Rune Olsen.

Publisert 1. feb. 2012 11:46