Matematikkshow med smarte jongleringsballer

Fysikere og kjemikere har egne show. Nå vil informatikere inn i manesjen med et eget show om abstrakt matematikk.

INTELLIGENTE BALLER: Jan Dyre Bjerknes (t.v.) og Roger Antonsen kan programmere sjongleringsballene til å skifte farge avhengig av posisjonen til de andre ballene. Da kan de lekende lett demonstrere en rekke fysiske og matematiske fenomener. Foto: Yngve Vogt

For å friste ungdommen til å velge realfag, har førstelektor Roger Antonsen på Institutt for informatikk ved Universitetet i Oslo og hans medkompanjong, Jan Dyre Bjerknes, som har en doktorgrad i robotikk, utviklet smarte sjongleringsballer for å vise at informatikk er mer enn dataspill. De smarte ballene lyser i forskjellige farger, og de kan  programmeres slik at lyset endrer seg avhengig av forholdet til de andre ballene. Apollon omtalte sjongleringsballene i fjor. Nå ønsker de to informatikerne å bruke ballene i et informatikk- og matematikkshow.

Pangshow

– Fysikere og kjemikere er kjent for sine egne pangshow. Vi ønsker å bruke sjongleringsballene til å lage like engasjerende show om informatikk og matematikk og vise hva matematikk egentlig er. Dette handler om å gjøre realfag spennende for ungdom ved å kalle på undringen og fascinasjonen, forteller Antonsen.


Ballene kan også brukes i undervisningen.

– Med ballene kan vi visuelt demonstrere konkrete, fysiske fenomener og begreper, slik som aksellerasjon, hastighet, luftmotstand og svingninger. Samtidig kan vi vise ved
ballberegningene på en skjerm at hastigheten er null når ballen er på toppen av en bane og at aksellerasjonen er konstant når ballen er i fritt fall, påpeker Antonsen.


Vekker forsamlingen

Påtroppende dekan ved Det matematisk-naturvitenskapelige fakultet, Morten Dæhlen, er blant dem som har latt seg fascinere.


– Sjongleringsballene kan forklare mange aspekter ved informatikkfaget. Og det faktum at ballene er intelligente, får enhver forsamling til å våkne, sier Dæhlen

Av Yngve Vogt
Publisert 19. okt. 2012 07:47
Legg til kommentar

Logg inn for å kommentere

Ikke UiO- eller Feide-bruker?
Opprett en WebID-bruker for å kommentere