2012 - Side 2

Publisert 7. sep. 2012 07:14

Matematiske modeller viser at vaksineringen mot svineinfluensaen hadde liten effekt. Hvis vaksineringen hadde startet noen uker tidligere, og hvis barn hadde blitt prioritert fremfor dem som trengte vaksinen mest, ville langt færre ha blitt smittet.

Publisert 30. aug. 2012 11:39

Nesten ett tusen underverk på jord – skapt av mennesker og naturen selv – har fått status som verdensarv. Ny forskning viser at folk flest verken forstår begrepet verdensarv eller er klar over hvorfor steder får en slik status.

Publisert 27. aug. 2012 08:42

Sannsynligheten for å bli alvorlig syk av kolera er avhengig av blodtypen. Ved å studere molekylstrukturen i giftstoffet til kolerabakterien, er det mulig å finne et nytt botemiddel mot den fryktede sykdommen.

Publisert 23. aug. 2012 12:22

Nå er det mulig å identifisere hissig brystkreft ved å tolke det matematiske mønsteret i kreftgenomet.

Publisert 20. aug. 2012 07:31

Partikkelfysikere har utviklet ny medisinsk teknologi som kombinerer PET og MR i en jafs. Gevinst: Bedre bildekvalitet og mindre stråling.

Publisert 17. aug. 2012 09:59

Hjernen er ikke stabil. De mikrosmå kontaktpunktene på tentaklene til hjernecellene endrer seg mens man lærer.

Publisert 7. aug. 2012 12:14

– Når så mange mennesker i verden lider under fattigdom, har vi som forskere en plikt til å bidra. Jeg kan ikke tenke meg noe som er mer presserende å forske på enn nettopp fattigdom og fattigdomsbekjempelse.

Publisert 7. aug. 2012 09:19

Det er eit klassisk bilete på fridom og på urørd, rein og vill natur: Fjell som reiser seg i synsranda. Klart vatn som fossar ned i dalen, med regnbogar i vasspruten. Den spenstige laksen som tek seg oppover elva i elegante sprang, på veg heim for å gyte.

Publisert 3. aug. 2012 09:34

– Bevisstheten om døden – at hver dag kan være den siste – bør være en drivkraft for å leve.

Publisert 6. juni 2012 14:05

Hva fattigdom er – og hvem som skal regnes som fattige –  er det eksperter som fastslår. Men kan de som lever i velstand, forstå hva det vil si å være fattig? En forskergruppe er i gang med å definere et nytt fattigdomsbegrep gjennom å spørre de fattige selv.

Publisert 6. juni 2012 12:57

– Fattigdom må bekjempes på grasrota. Jeg ser mange tegn til at menneskerettighetene er blitt en stadig viktigere drivkraft i denne kampen.

Publisert 18. mai 2012 13:36

Nye tall fra Verdensbanken viser at fattigdommen går kraftig tilbake. Men er det grunn til å juble? – Mye tyder på at den positive utviklingen er noe Verdensbanken selv skaper gjennom å gjøre fortiden verre enn den var, sier Kalle Moene.

Publisert 18. mai 2012 10:22

Ett av tre barn i utviklingsland er mindre av vekst enn det skulle ha vært – etter sin alder. Mangel på livsviktige mineraler, vitaminer, proteiner og fett gjør at barnets kropp og hjerne ikke utvikler seg til sitt fulle potensial.

Publisert 18. mai 2012 09:17

Mulighetene til å avskaffe den ekstreme fattigdommen i verden er dobbelt så store i dag som for 30 år siden. Men i samme periode har også verdens gjerrighet økt dramatisk.

Publisert 14. mai 2012 09:52

Nordlys forstyrrer radiosamband, GPS-navigasjon og satellittkommunikasjon. Nå skal forskere skyte opp 20 satellitter med verdensledende instrumenter fra UiO for å finne forklaringen.

Publisert 7. mai 2012 05:00

Energirike atomkjerner oppfører seg annerledes enn man har trodd. Oppdagelsen kan forklare hvordan de største stjerneeksplosjonene i verdensrommet har dannet de grunnstoffene som menneskeheten er avhengig av.

Publisert 2. mai 2012 15:43

Jazzen dukket ikke opp i Norge som et plutselig motefenomen i 1920, slik musikkhistorien antyder. Da “jazzalderen” startet, hadde svarte amerikanske artister besøkt landet i mange tiår allerede. Gjestene fra USA ble møtt med frykt, rasisme – og voldsom fascinasjon.

Publisert 23. apr. 2012 06:38

Menneskets aller fjerneste slektning er en svært sjelden mikroorganisme fra Ås utenfor Oslo. Oppdagelsen kan gi innblikk i hvordan livet så ut på Jorda for nesten én milliard år siden.

Publisert 22. apr. 2012 11:28

Naturhistorisk museum har fått den største trofésamlingen på over hundre år. Den vises nå frem i den nye utstillingen "Hodejeger".

Publisert 22. apr. 2012 10:07

Noen av de viktigste magiske tekstene i verden befinner seg på Universitetet i Oslo. Papyrusfunn viser at den antikke verden, som vi gjerne forbinder med rasjonalitet og vitenskap, også hadde flere fremmedartede og obskure trekk.

Publisert 27. mars 2012 09:37

Utbygging spiser opp stiene. I tettbygde strøk svekkes allemannsretten til fri ferdsel.

Publisert 20. feb. 2012 11:46

Provinzialblade var et nytt og moderne tidsskrift utgitt i Bergen mot slutten av 1700-tallet. Fiskepriser og annet yndet lokalstoff ble knapt nevnt. Isteden fikk bergenserne det siste fra europeisk filosofi, litteratur og vitenskap.

Publisert 17. feb. 2012 14:58

På 1700-tallet ble det utgitt nesten 200 ulike tidsskrifter i Danmark-Norge. Offentligheten under eneveldets sensur og kontroll var mangfoldig og internasjonal.

Publisert 14. feb. 2012 08:03

Manglende tillit mellom befolkningen og staten hindrer vaksineringen i mange land. India sliter mest. Malawi gjør det best.

Publisert 10. feb. 2012 11:20

Immunforsvaret har dobbel sikring mot virus og bakterier. Derimot fungerer ikke immunforsvaret like effektivt mot kreft.