Nyoppdaget bakterie ødelegger IQ-en din (aprilsnarr)

En bakterie som ødelegger fundamentale grunnstoffer i hjernen, er kommet på avveie. Resultatet er lavere IQ og dårligere eksamensresultater.

SLIKT KAN SKJE: – Uheldigvis har noe gått galt underveis, men det er slikt vi må regne med i innovativ forskning, beklager rektor Svein Stølen på UiO.

Det har i lengre tid vært kjent at bakterier sluker grunnstoffer. Det er alvorlig nok i seg selv. Ved en tilfeldighet har forskere på Kjemisk institutt ved UiO nylig oppdaget en helt ny bakterie som ødelegger vitale grunnstoffer i hjernen. Det kan gå utover IQ-en din.

Den spesielle bakterien ble første gang funnet i en kjemisk porøs struktur, kalt zeolitter, som har vært spesialet til rektor og kjemiprofessor Svein Stølen i en årrekke.

Zeolitter er materialer med helt bestemte egenskaper. Akkurat som evolusjonen har sørget for at dyr og planter har fått muligheten til å utvikle seg optimalt, har kjemikere brukt evolusjonsteorien til å utvikle nye materialer med optimale egenskaper.

Det kjemikerne ikke var klar over var at de i samme slengen utviklet en helt ny bakterie, kalt Zeolittus Aggressivum. Uheldigvis har bakterien den uheldige egenskapen at den knuser grunnstoffene kalium og kalsium, med plassene 19 og 20 i periodesystemet. Kalium er viktig for kommunikasjonen i cellene våre. Kalsium er viktig for hukommelsen og intellektet vårt.

– Vi trodde vi hadde kontroll på den spesielle bakterien, men har nå oppdaget at den dessverre har spredt seg og havnet på vidvanke, bekrefter Svein Stølen.

Omvendt kjernereaksjon

Gjennom den evolusjonære utviklingen av zeolitter har bakterien fått den besynderlige egenskapen at den livnærer seg ved å splitte opp kalium og kalsium til mindre grunnstoffer, som hydrogen, nitrogen og oksygen.

– Denne spesielle kjernereaksjonen er omvendt av hva som foregår i solens indre. Under kontrollerte forhold har vi sett for oss at bakterien kanskje kunne brukes til å fremstille ren energi. Uheldigvis har noe gått galt underveis, men det er slikt vi må regne med i innovativ forskning, forklarer Svein Stølen.

Reduserer IQ-en

Universitetets rektor ønsker å berolige allmennheten at bakteriene er ufarlige så lenge man ikke kommer i nærkontakt med dem.

– Det eneste faremomentet er når bakteriene inntas med mat. Da kan bakteriene angripe kalium og kalsium-konsentrasjonen i hukommelsessenteret og redusere IQ-en.

Etter det Apollon erfarer har bakteriene spredt seg til Oslo og omegn. Noen er funnet på Stortinget. Andre er funnet i eksamenslokaler rundt omkring i byen.

Universitetets testing på frivillige studenter har vist at bakteriene fører til dårligere eksamensresultater.

Universitetstesten

Hvis du lurer på om du er utsatt for disse IQ-reduserende bakteriene, er du velkommen til å ta universitetets test ved å søke på Zeolittus Aggressivum på uio.no, nettstedet til Universitetet i Oslo.

– Der får du den informasjonen du trenger, forteller rektor og kjemiprofessor Svein Stølen på UiO.

Publisert 1. apr. 2018 05:00 - Sist endret 1. apr. 2018 20:36