print logo

Elektrotekniske fag

Publisert 10. apr. 2011
Om noen år kan legen sjekke beinbrudd med en håndholdt radar. Undersøkelsen vil bli like ufarlig som strålingen fra et kjøleskap.
Publisert 27. mai. 2008
Fysikere ved Universitetet i Oslo har utviklet en avansert sprøytespiss som ser forskjell på muskler, fett og blod. De har også funnet opp en fuktighetsmåler til mobiltelefonen. Nå skal de lage en automatisk sprøyte som finner blodårer ved hjertestans.
Publisert 4. des. 2004
Funksjonshemmete uten armer har noe å se frem til. Forskere ved Institutt for informatikk utvikler nå en kunstig hånd som kan styres direkte fra hjernen via nervesystemet.
Publisert 1. feb. 2003
Har du tenkt over at du har mikroteknologi rundt deg overalt i hverdagen? For eksempel i mobiltelefonen din, i blekkskriveren til PC-en og i airbagen i bilen. Utviklingen går i rasende tempo, og Kari Schjølberg-Henriksen avsluttet nylig sin doktorgrad der hun har sett på produksjonen av mikrosystemer.
Publisert 1. feb. 2003
Ved å sette sammen atomer på nye måter kan forskerne skape nye materialer med helt nye egenskaper. Mikro- og nanoteknologi handler om å kontrollere naturens minste byggesteiner. Denne kunnskapen er helt nødvendig for framtidens teknologiske utvikling.

RSS av dette dokumentet