print logo

Materialteknologi

Publisert 14. mar. 2005
Den samme teknologien som brukes til solenergi, kan også brukes til å kjøle ned hus. Fysikernes hemmelighet er et selvlaget, slitesterkt plastmateriale med vannførende kanaler.
Publisert 4. des. 2004
Funksjonshemmete uten armer har noe å se frem til. Forskere ved Institutt for informatikk utvikler nå en kunstig hånd som kan styres direkte fra hjernen via nervesystemet.
Publisert 1. feb. 2003
Komponentene i datamaskiner blir bare mindre og mindre. Men når dimensjonene blir små nok, trer nye fysiske lover i kraft. Professor Yuri Galperin og hans medarbeidere prøver å finne ut hvordan signaltransport skjer helt ned til det enkelte elektron. På den måten legges blant annet grunnlaget for nye generasjoner integrerte kretser.
Publisert 1. feb. 2003
Har du tenkt over at du har mikroteknologi rundt deg overalt i hverdagen? For eksempel i mobiltelefonen din, i blekkskriveren til PC-en og i airbagen i bilen. Utviklingen går i rasende tempo, og Kari Schjølberg-Henriksen avsluttet nylig sin doktorgrad der hun har sett på produksjonen av mikrosystemer.
Publisert 1. feb. 2003
Da kjemiprofessor Karl Petter Lillerud hadde forskningstermin ved Universitetet i Santa Barbara i California, gjorde han et eksperiment han selv betegner som ”far fetched”. Resultatet er ikke desto mindre oppsiktsvekkende: et molekyl med en struktur som verden aldri før har sett. Det kan få svært stor betydning for legemiddelindustrien.
Publisert 1. apr. 2002
– Norske næringslivsledere og politikere ser ikke hvor viktig det er å satse på forskning, og særlig ikke grunnforskning. Dersom ikke Norge henger med i kunnskapsutviklingen, vil industrien utraderes. Denne kraftsalven kommer fra den norske forskeren Thomas W. Ebbesen som er professor ved Université Louis Pasteur i Strasbourg.
Publisert 1. jan. 2001
Steinalder, jernalder og bronsealder er begreper som forteller oss at menneskenes tilgang på materialer helt fra tidenes morgen har preget vår sivilisasjon. Etter å ha befunnet oss i det vi kan kalle stålalderen og plastalderen, går vi nå inn i de funksjonelle materialenes tidsalder.

RSS av dette dokumentet