IT-forskningen som forandret verden

Forskning på informasjonsteknologi er blitt et kjerneområde ved Universitetet i Oslo. Men lenge har både enkeltpersoner og miljøer ved UiO vært i forskningsfronten innen dette dynamiske fagfeltet. Osloalgoritmen og programmeringsspråket SIMULA er nøkkelord i denne sammenhengen.

Publisert 1. feb. 2012 12:15
Institutt for informatikk er i vinden. Glassgårdbygningen i det rotete området vest for campus signaliserer samtid og business, der hvor den mer sobre mursteinsarkitekturen på Blindern kan virke traust. Nå skal informatikerne få et bygg til, og det skal aldeles ikke ligge på Fornebu.
Publisert 1. feb. 2012 12:15
- Aldri har informasjonsteknologi vært så fokusert i mediene. Aldri har det vært så mange interessante jobber å få for informatikere. Aldri har det vært så få kvinnelige informatikkstudenter. Slik åpnet førsteamanuensis Kristin Braa ved Institutt for informatikk, UiO, en kronikk i Dagbladet for to og et halvt år siden.
Publisert 1. feb. 2012 12:15
Det finnes ingen garanti for at datateknologien fungerer slik vi ønsker. Den kan være medspiller og motspiller. Det er derfor viktig å være kritisk: Hvordan lage systemer som fungerer godt i forhold til brukernes behov? Dette er selve grunnspørsmålet i faget systemarbeid.
Publisert 1. feb. 2012 12:15
Det begynte med atomkraft og endte med et nytt programmeringsspråk. Siden 60-tallet har det dannet grunnlaget for alle såkalte objektorienterte programmeringsspråk, enten de heter Java, C++ eller Smalltalk. Vi snakker om programmeringsspråket SIMULA
Publisert 1. feb. 2012 12:15
Hun begynte på biologistudiet, men likte ikke kjemi og byttet det ut med informatikk. Men informatikken tok overhånd og dermed var kursen lagt. Nå er hun i ferd med å avslutte en hovedoppgave om «språkteknologi for blinde».
Publisert 1. feb. 2012 12:15
Politisk interesserte mennesker verden over kjenner Osloavtalen. Den er elsket og hatet, men alt i alt en fiasko, målt etter resultatene. Det motsatte gjelder Osloalgoritmen, som fyller 20 år i år: Nesten ingen vet om den, men den har forandret verden.