Medieutvikling

Ny teknologi forandrer medievirkeligheten. Hva skjer med de gode gamle tv-sendingene? Og hvilke muligheter gir ny teknologi for læring?

Publisert 1. feb. 2012 12:21
Hva sies om en rusletur rundt omkring i Pompeii eller kanskje en reise inn i vår egen kropp? Ved hjelp av tung datakraft og tredimensjonal grafikk kan vi i dag tre inn i simulerte, «virtuelle» virkeligheter. Ennå er underholdningsaspektet det viktigste, men nye verdener åpnes også for forskning og undervisning. I universitetsmiljøet er forventningene store, men fenomenet høster også sterk kritikk.
Publisert 1. feb. 2012 12:21
Datanett gir lærere over hele landet nye muligheter: Bli hjemme og bli cand.philol.
Publisert 1. feb. 2012 12:21
Mens TV2 fra første stund hadde en enhetlig ideologi og et enhetlig mål, eksisterer det en schizofreni innad i NRK-Fjernsynet. Forskjellige grupperinger har helt ulike syn på både form og innhold i programmene.
Publisert 1. feb. 2012 12:21
For å møte utfordringen fra de kommersielle kanalene har NRK-Fjernsynet utviklet to ulike programstrategier med rom for kreativitet og fornyelse. Men innovasjonene i det populærkulturelle mediet følger ikke elitekulturens mønster.