Musikk

Velkommen til en oppdagelsesreise i musikkens verden: Fonetiker jakter på hvordan den tyske sanguttalen var på syttenhundretallet den gangen barokkomponist Telemann skrev kantatene sine. Historiker fratar Wienerklassisismen berømt operakomponist, mens musikkprofessor ånder for de metaforiske bevegelsene som skapes av musikk.

Publisert 1. feb. 2012 11:55
Fonetiker Wencke Ophaug hjelper sangere med den rette uttalen. Nå jakter hun på hvordan den tyske sanguttalen var på syttenhundretallet, den gangen barokkomponist Telemann skrev kantatene sine.
Publisert 1. feb. 2012 11:55
Den klassisistiske tolkningen av den store tyske operakomponisten Gluck er feil. Det viser seg at Gluck har langt mer til felles med Rousseaus musikkteorier enn med wienerklassisismen.
Publisert 1. feb. 2012 11:55
Musikkprofessor Hallgjerd Aksnes er interessert i hvorfor musikk har en så fundamental betydning for livet til folk. Nå analyserer hun hva slags følelsesmessige og metaforiske bevegelser musikken skaper.