2015 - Side 2

Publisert 11. aug. 2015 11:05

Professoren som løste et av de viktigste problemene i kvantemekanikken, vokste opp på en avsidesliggende fjellgård i Engerdal. 50 år etter hans død er metoden hans viktigere enn noen gang.

Publisert 3. juni 2015 16:29

Alle våre opplevelser – følelser, tanker og drømmer, fornemmelse av smaker, lukter, lyder og farger – alt sammen frambringes av en grå celleklump. Det er simpelthen ikke til å tro.

Publisert 1. juni 2015 05:00

Italienske forskere har beregnet matematisk hvor bevisstheten kan finnes. Nå skal UiO teste ut teorien på epilepsipasienter mens halvparten av hjernen er bedøvd under eksperimentet.

Publisert 12. mai 2015 15:56

I noen graver fra vikingtiden har arkeologer funnet store, tunge smykker som er flere hundre år eldre enn selve graven. De rike kvinnene bar dem som minnepinner – og når folk så dem, ble de trolig minnet om en helt spesiell historie.

Publisert 7. mai 2015 10:25

Bestefedrar har ti prosent større risiko for å døy tidleg samanlikna med menn på same alder som berre er fedrar. Verst er det å bli bestefar før ein fyller førti.

Publisert 9. apr. 2015 10:29

I de tradisjonelle kokebøkene har forbindelsen mellom kjøttet og dyret gradvis forsvunnet. De unge kjendiskokkene har hentet dyrene tilbake.

Publisert 9. apr. 2015 10:11

Interessa for å laga ferdigprodukt av plast var enorm i etterkrigstida. Nokre produkt blei store eksportsuksessar, som Anne-dokkene frå Stavanger og lystbåtane frå Evje.

Publisert 24. mars 2015 12:51

Bakterier som snakker sammen og organiserer seg i biofilm, er mer motstandsdyktige mot antibiotika. Nå jobber forskere med å utvikle stoffer som hindrer bakteriene i å kommunisere.

Publisert 6. mars 2015 13:30

Mikroskopimetoden til UiO-forskerne Morten Laane og Ivar Mysterud finner ikke forskjell i blod fra pasienter med borreliose-lignende plager etter flåttbitt og blod hos friske kontrollpersoner. Det er konklusjonen i en studie fra Folkehelseinstituttet.