2016 - Side 2

Publisert 25. apr. 2016 06:30

Forskere ved UiO har laget batterier som kan lades opp tusen ganger raskere enn i dag. Håpet er å kunne bruke dem i fremtidens miljøvennlige busser. Første stopp er ladbare betalingskort.

Publisert 2. apr. 2016 08:13

Det høres revolusjonerende ut, men har vært kjent i ti år: Dyrket vev fra munnhulen kan få blinde til å se. Ny forskning gjør det nå mulig å lagre og frakte vevet også til den fattige delen av verden – der flest er rammet.

Publisert 29. jan. 2016 07:56

Sjøisen i Arktis smeltar i rekordfart. No har forskarar funne ut korleis vi kan bremse den arktiske oppvarminga ved å redusere sotutslepp heilt andre stader i verda.

Publisert 29. jan. 2016 07:55

Mange breer på Svalbard oppfører seg svært forskjellig fra andre breer i verden. De ekspanderer voldsomt i noen år, trekker seg kjapt tilbake – for så å stå stille i femti til hundre år – før de eser ut igjen.

Publisert 29. jan. 2016 07:55

Klimaendringene øker presset på nordområdene. UiO intensiverer forskningen i nord. Universitetssenteret på Svalbard skal dobles. Barentshavforskerne får over to milliarder kroner.

Publisert 29. jan. 2016 07:55

Først da den kalde krigen var over, ble det mulig å lage en felles, arktisk flora. Den nye floraen er nødvendig for å kunne bevare det biologiske mangfoldet i nord.