Innovasjonsprisen til vaksineforsker

Professor Bjarne Bogen får årets innovasjonspris for arbeidet sitt med å utvikle en helt ny vaksinetype mot kreft og influensa.

INNOVASJONSPRISEN: Professor Bjarne Bogen er tildelt UiOs innovasjonspris 2020. Foto: Øystein Horgmo/UiO.

Prisvinneren, professor Bjarne Bogen, står bak utviklingen av et helt nytt vaksinekonsept ved Universitetet i Oslo.

Fordelen med den nye vaksinetypen er at den kan fremstilles svært raskt, samtidig som den målrettet mobiliserer immunforsvaret. I motsetning til dagens vaksiner inneholder den nye vaksinen DNA-strenger. Disse DNA-strengene programmerer kroppens egne celler til å produsere de stoffene som trengs for å mobilisere immunforsvaret.

Forskerne har kalt de spesielle stoffene for Vaccibody-molekyler.  Vaccibody-molekylene er tredelte og det er nettopp denne tredelingen som er den store oppfinnelsen.

Den ene delen er en del av et virus eller en del av en kreftcelle som får immunsystemet til å reagere. Den andre delen er en målsøkende enhet med gripetang. Den sørger for at Vaccibody-molekylene finner frem til og fester seg til noen helt bestemte immunceller. Den tredje delen binder de to første delene sammen.

Etter flere års forskning ble ideen patentert og kommersialisert i 2007. I dag er Vaccibody det største bioteknologiselskapet i Norge. Selskapet har nå utviklet den første individtilpassete kreftvaksinen i verden. Den er nå testet ut på pasienter med ulike typer kreft.

Bjarne Bogen, som i dag er leder av forskningsgruppen «Cellulær og molekylær immunologi» på Institutt for klinisk medisin ved UiO, bruker nå det nye vaksineprinsippet til å utvikle langt mer effektive vaksiner mot influensa.

Innovasjonsprisen som er på en kvart million kroner, blir delt ut på Universitetets årsfest i begynnelsen av september.

Publisert 24. juni 2020 10:00