Artikler - Side 13

Publisert 7. mai 2015 10:25

Bestefedrar har ti prosent større risiko for å døy tidleg samanlikna med menn på same alder som berre er fedrar. Verst er det å bli bestefar før ein fyller førti.

Publisert 20. apr. 2015 12:36

Det går en linje fra vitenskapsmannen Christopher Hansteen tidlig på 1800-tallet til polarhelten Roald Amundsen hundre år senere. Det som binder dem sammen, er studiet av jordmagnetismen og britisk polarhistorie.

Publisert 9. apr. 2015 10:29

I de tradisjonelle kokebøkene har forbindelsen mellom kjøttet og dyret gradvis forsvunnet. De unge kjendiskokkene har hentet dyrene tilbake.

Publisert 9. apr. 2015 10:11

Interessa for å laga ferdigprodukt av plast var enorm i etterkrigstida. Nokre produkt blei store eksportsuksessar, som Anne-dokkene frå Stavanger og lystbåtane frå Evje.

Publisert 24. mars 2015 12:51

Bakterier som snakker sammen og organiserer seg i biofilm, er mer motstandsdyktige mot antibiotika. Nå jobber forskere med å utvikle stoffer som hindrer bakteriene i å kommunisere.

Publisert 6. mars 2015 13:30

Mikroskopimetoden til UiO-forskerne Morten Laane og Ivar Mysterud finner ikke forskjell i blod fra pasienter med borreliose-lignende plager etter flåttbitt og blod hos friske kontrollpersoner. Det er konklusjonen i en studie fra Folkehelseinstituttet.

Publisert 6. feb. 2015 12:53

Vi er rike, trygge, mette. Skamfølelsen som oppstår i møte med en brutal verden der ute, er ‘mat’ for forfattere og filmskapere. Og nå også forskere.

Publisert 5. feb. 2015 08:06

Det er velkjent at klimaendringer påvirker vegetasjonen. Det er derimot mindre kjent at endringene i vegetasjonen påvirker klimaet. Klimaforsker frykter at disse endringene kan forsterke den globale oppvarmingen.

Publisert 1. des. 2014 00:00

Nye, arkeologiske bevis i Botswana tyder på at mennesket utførte ritualer allerede for 77 000 år siden. Det betyr at vi mennesker ikke bare er afrikanere av natur, men også av kultur.