Artikler - Side 15

Publisert 19. aug. 2014 13:51

Forskere har funnet den mulige molekylære forklaringen på hvorfor overvekt er skadelig. Den nye kunnskapen kan gi ny medisin mot hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og kronisk betennelse i tarmen.

Publisert 23. mai 2014 08:56

For fem år siden fant forskningsgruppen til Jørn Hurum skjelettet til en fem og en halv meter lang fiskeøgle på Svalbard. Nå er skjelettet snart klart for visning.

Publisert 19. mai 2014 01:00

Apollon har møtt Jørn Hurum, fem år etter lanseringen av fossilet Ida. Hva tenker han i dag om mediesirkuset han satte i gang? Og om raseriet han utløste i akademia?

Publisert 23. apr. 2014 13:28

Museumssamlingene er grunnlaget for forskningen på museet.  Her fins alt fra DNA-banker med muskelprøver og fugleblod til planter og utstoppete dyr.

Publisert 7. apr. 2014 15:58

Wergeland kjempet iherdig for å få fjernet jødeparagrafen i Grunnloven. Nå har historikere fra UiO oppdaget et upublisert manuskript som viser at Wergeland ikke var alene. Dikteren Andreas Munch var enda tidligere på banen.

Publisert 7. apr. 2014 15:57

Norges kanskje mest kjente bilde ble malt som et partsinnlegg i en opphetet, politisk debatt i 1880-årene, men er i dag et nasjonalt, historisk symbol som knytter det sittende storting tilbake til 1814.

Publisert 18. mars 2014 13:15

Når nye grunnlover blir til, eller eksisterende grunnlover blir revidert, er det europeisk parlamentarisme som ser ut til å være forbildet. Få land henter inspirasjon fra den amerikanske modellen.

Publisert 11. mars 2014 07:29

Helsetilsynet gir no UiO formelt pålegg om å stansa forskingsprosjektet til dei pensjonerte professorane Ivar Mysterud og Morten Laane på Institutt for biovitskap. Dei har forska på flått som berar av borrelia-bakterien. UiO må også leggja ned forskingsbiobanken forskarane har oppretta.