Artikler - Side 17

Publisert 10. sep. 2014 11:47

Ny operasjonsmetode gir håp for kreftpasienter med spredning fra tarm til lever. Sykdommen kan endres fra dødelig til kronisk ved å barbere leveren bit for bit med kikhullskirurgi.

Publisert 10. sep. 2014 11:45

Forskerne har lenge neglisjert de 100 milliarder gliacellene som finnes i hjernen vår. Det gjør de ikke lenger. Nå har de oppdaget at gliacellene renser hjernen for søppel.

Publisert 10. sep. 2014 11:45

I Christiania, en sensommerdag i året 1814, er tre studenter på vei til sin aller første forelesning i medisin. To hundre år seinere går mer enn tre tusen studenter til sine forelesninger på det samme fakultetet.

Det samme fakultetet?

Publisert 10. sep. 2014 11:20

Rektor på Universitetet i Oslo har gjort fremragende forskning på hjernens molekyler. Nå ser han større på det: Hele verdens helse har han gitt en diagnose. Et panel av akademikere skal følge utviklingen med argusøyne.

Publisert 19. aug. 2014 13:52

Hypermoderne teknologi endrer fremtidens operasjonsbord. Kirurgene opererer allerede via TV-skjermen. Om noen år kan kreft fjernes med ufarlig ultralyd, og roboter kan bevege seg inni tarmen og operere den innenifra.

Publisert 19. aug. 2014 13:51

Forskere har funnet den mulige molekylære forklaringen på hvorfor overvekt er skadelig. Den nye kunnskapen kan gi ny medisin mot hjerteinfarkt, hjerneslag, kreft og kronisk betennelse i tarmen.

Publisert 23. mai 2014 08:56

For fem år siden fant forskningsgruppen til Jørn Hurum skjelettet til en fem og en halv meter lang fiskeøgle på Svalbard. Nå er skjelettet snart klart for visning.

Publisert 19. mai 2014 01:00

Apollon har møtt Jørn Hurum, fem år etter lanseringen av fossilet Ida. Hva tenker han i dag om mediesirkuset han satte i gang? Og om raseriet han utløste i akademia?