Artikler - Side 18

Publisert 23. apr. 2014 13:28

Museumssamlingene er grunnlaget for forskningen på museet.  Her fins alt fra DNA-banker med muskelprøver og fugleblod til planter og utstoppete dyr.

Publisert 7. apr. 2014 15:58

Wergeland kjempet iherdig for å få fjernet jødeparagrafen i Grunnloven. Nå har historikere fra UiO oppdaget et upublisert manuskript som viser at Wergeland ikke var alene. Dikteren Andreas Munch var enda tidligere på banen.

Publisert 7. apr. 2014 15:57

Norges kanskje mest kjente bilde ble malt som et partsinnlegg i en opphetet, politisk debatt i 1880-årene, men er i dag et nasjonalt, historisk symbol som knytter det sittende storting tilbake til 1814.

Publisert 18. mars 2014 13:15

Når nye grunnlover blir til, eller eksisterende grunnlover blir revidert, er det europeisk parlamentarisme som ser ut til å være forbildet. Få land henter inspirasjon fra den amerikanske modellen.

Publisert 11. mars 2014 07:29

Helsetilsynet gir no UiO formelt pålegg om å stansa forskingsprosjektet til dei pensjonerte professorane Ivar Mysterud og Morten Laane på Institutt for biovitskap. Dei har forska på flått som berar av borrelia-bakterien. UiO må også leggja ned forskingsbiobanken forskarane har oppretta.

Publisert 5. feb. 2014 13:56

Tar globaliseringen livet av den tradisjonelle bedriftsstrukturen i Mellom-Amerika – med én familie på toppen? Forskere har samlet informasjon om tusenvis av bedrifter for å finne svar. Det har ingen gjort før.

Publisert 5. feb. 2014 12:46

Brasil er ett av landene i Latin-Amerika som har opplevd størst fattigdomsreduksjon de siste årene. Nå vil forskere finne ut hvorfor og hvordan andre latinamerikanske land kan følge etter.

Publisert 5. feb. 2014 12:39

Folk er fattigere, men lykkeligere i Andesfjellene enn i hovedstaden Lima i Peru. Aller verst er det i slummen utenfor Lima, hvor graden av lykke sammenlignes med tilstandene i et fengsel.

Publisert 5. feb. 2014 11:02

Mulighetene for demokrati og rettferdighet er gang på gang blitt skuslet bort under byggingen av den colombianske nasjonen. Ny bok åpner for å tolke Colombia på nye måter.

Publisert 5. feb. 2014 10:51

Nye politiske regimer, nye globale allianser og nye sosiale bevegelser bidrar til at økonomiene vokser og antall fattige reduseres, og til at nye konflikter og utfordringer oppstår.