Artikler - Side 19

Publisert 6. des. 2013 13:51

Småbøndene i Andesfjellene i Peru forholder seg til vannet som et levende vesen. De ofrer lamafett, kokablader og sprit til vannkilden. Nå kan klimaendringene og den globale økonomien føre til store endringer i kulturen deres.

Publisert 25. nov. 2013 09:53

Den moderne kreftbehandlingen er blitt flyttet fra laboratoriet til datamaskinen. For å finne genendringene som fører til kreft, må det kjøres enorme beregninger på en av verdens raskeste tungregnemaskiner.

Publisert 11. nov. 2013 12:30

Ofre for alvorlige menneskerettighetsbrudd i Argentina og Peru viser ikke bare styrke og mot til å overleve. De representerer også sterke stemmer i rettsoppgjøret.

Publisert 16. okt. 2013 14:52

Lege og professor Helge Stormorken (90) ga for et kvart århundre siden navn til sykdommen Stormorken syndrom. At det skulle bli genforskerkolleger ved hans eget Oslo universitetssykehus som til slutt fant den genetiske forandringen som forårsaker syndromet, var langt fra opplagt.

Publisert 16. okt. 2013 13:52

Oklahoma! Kiss me, Kate, West Side Story, Martha Graham Dance Company. Amerikanske impulser kom til å forme norsk scenedans i langt sterkere grad enn vi har trodd.

Publisert 16. okt. 2013 13:06

– DNA betegnes gjerne som livets molekyl eller “livets strekkode". Kan du utdype dette, professor i molekylærgenetikk, Reidunn Aalen?

Publisert 15. okt. 2013 10:59

Leseforståinga hjå tospråklege barneskuleelevar er mykje dårlegare enn hjå jamgamle einspråklege born. UiO-forskarar etterlyser no meir systematisk og langvarig språkstimulering frå barnehagealder.

Publisert 15. okt. 2013 10:38

Vår genetiske sammensetning er med på å bestemme hvor mye og hvor fort vi legger på oss når vi spiser for mye fet mat, viser norsk-amerikansk studie. Nå er forskere på sporet av hvilke gener det dreier seg om.

Publisert 15. okt. 2013 10:27

Yoga aktiverer en rekke gener og kan påvirke immunsystemet, viser resultater fra en studie utført av professor Fahri Saatcioglu ved Institutt for biovitenskap.

Publisert 28. aug. 2013 07:39

Statistisk sentralbyrå og Finansdepartementet kan ha bommet på anslagene i det nye pensjonssystemet. De har ikke tatt hensyn til usikre levealderprognoser. Nye beregninger viser at pensjonsutgiftene kan variere med 63 milliarder kroner i 2050. Beløpet er større enn den forventete innsparingen på  50 milliarder.

Publisert 25. aug. 2013 10:16

Tungregning er blitt svært viktig for å drive vitenskapen videre. Fremtidens resultater skapes nå på UiOs nye superdata-maskin, som er blant de hundre raskeste maskinene i verden.