Slim, blod og tarmsaft

Morsom og lettfattelig folkeopplysning om kroppsvæsker.

Det ikke noe ekstremt med det at vi har kroppsvæsker. Ikke er det spesielt gøy heller. Det er bare nødvendig.

De første sidene i boka beskriver kroppens væsker. Beskrivelsene virker kanskje litt banale og enkle, og vi tenker at dette er en grei liten bok for den som liker å lese om blod og kropp. Men snart følger et eksempel med en pasient som trenger en beinmarg- og stamcelledonor. Da får boka med ett et mer alvorlig preg.

Vi leser ikke bare om blod, urin og spytt, men også om snørr og tårer, slim og svette, mage- og tarmsaft og om væske i hjernen. Dessuten om bakterier, virus, sædceller, eggceller og gener. Alt er fortalt på en lettlest og morsom måte. Dette er folkeopplysning, dette angår oss. Noen vil finne beskrivelsene av kroppsvæskene som litt ekle og klissete kanskje. Spesielt ekkelt er hygiene-avsnittet. Når vi trekker ned på do, bør vi lure litt på om ikke spruten fra doskåla rekker helt fram til tannbørsten vår.

Bioingeniører nevnes flere steder i boka, spesielt der forfatteren beskriver blodprøver og beinmargsprøver, og når han forteller om da han selv donerte beinmarg. Vi bioingeniører har mange lærebøker om disse emnene på pensumlista, men denne boka får nok ikke plass der.

De etiske betraktningene omkring gentesting og hensikten med slike tester er seriøst beskrevet. Leseren må også tåle litt harselering omkring gentester, f. eks. slike som vi kan sende til USA. Forfatteren beskriver med begeistring hvilke muligheter dette gir. Men skriver også om en uro for hva den som mottar en slik gentest, kan finne på å gjøre med den. Dilemmaet omkring «å ville vite og ikke ville vite», om mulige genetiske disposisjoner for å utvikle sykdom, er godt beskrevet. Forfatteren er ikke sikker på om han vil vite mer om genene sine og avslutter slik: «Eg legg frå meg behovet for å vite kva eg skal døy av».

Boken anbefales til den som ønsker en god og folkelig beskrivelse av alle væskene vi har i kroppen i kroppen vår.

Av Anne Synnøve Røsvik
Publisert 5. aug. 2019 12:14 - Sist endret 5. aug. 2019 12:14