
Jo lenger ned i klassetrinnene og jo mer grunnleggende ferdigheter som skal tilegnes, dess større er de negative virkningene av å lese på skjerm.
Skolen er blitt mer digital og programmering er blitt allemannseie. Samtidig lærer elevene mindre av å lese på skjerm.
Jo lenger ned i klassetrinnene og jo mer grunnleggende ferdigheter som skal tilegnes, dess større er de negative virkningene av å lese på skjerm.
Takket være den nye mikrobloggingstjenesten Samtavla kan alle elevene i en klasse dele meningene sine – samtidig – med både læreren og resten av klassen.
Gode barnehager har mye å si for hvor flinke barna blir på skolen. Skoleprestasjonene henger også sammen med inntekten til foreldrene. Barn av fattige foreldre gjør det dårligst.
Kritisk tenking og lesing løftes fram i de nye læreplanene. Men norske elever sliter med å vurdere hvor pålitelige tekster er. Urovekkende, mener forskere.
Beregninger på datamaskinen er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.
Nå kan resultatene fra de nasjonale prøvene i regning for femte og åttende trinn kobles sammen. Da kan skolene se elevprestasjonene over tid.