print logo

Forsiden

• jamie-oliver-and-free-range-pork Kjøtt er døde dyr 9. apr. 2015

I de tradisjonelle kokebøkene har forbindelsen mellom kjøttet og dyret gradvis forsvunnet. De unge kjendiskokkene har hentet dyrene tilbake.

• plast_baat Då plasten kom til Noreg 9. apr. 2015

Interessa for å laga ferdigprodukt av plast var enorm i etterkrigstida. Nokre produkt blei store eksportsuksessar, som Anne-dokkene frå Stavanger og lystbåtane frå Evje.

• internett_digibarn2 Norske barn har stor frihet: Søker seg oftere til skadelig innhold på nett 6. apr. 2015

Norske barn er selvstendige og utnytter nettets muligheter bedre enn sine jevnaldrende i Europa. Men stadig flere besøker selvskadings- og selvmordssider – særlig barn som selv mobber på nett.

• vatvedt-fjeld507 Professor etterlyser 100 nye banneord (aprilsnarr) 1. apr. 2015

De siste årene har nordmenn bannet så mye at de fleste banneordene har mistet effekten sin. Nå etterlyser språkprofessor ved UiO 100 nye banneord til den nye nasjonale banneboken.

• antibiotika_orm Leter etter alternativ til antibiotika 24. mar. 2015

Bakterier som snakker sammen og organiserer seg i biofilm, er mer motstandsdyktige mot antibiotika. Nå jobber forskere med å utvikle stoffer som hindrer bakteriene i å kommunisere.

• 2_borrelia_forskere_300 Mikroskopimetode ubrukelig for å påvise borrelia 6. mar. 2015

Mikroskopimetoden til UiO-forskerne Morten Laane og Ivar Mysterud finner ikke forskjell i blod fra pasienter med borreliose-lignende plager etter flåttbitt og blod hos friske kontrollpersoner. Det er konklusjonen i en studie fra Folkehelseinstituttet.

Videoer

• 4_roboter_forskere Skriver ut selvlærende roboter på 3D-printer 12. nov. 2014

Når fremtidens roboter skal utvinne mineraler på andre planeter, må de både være selvlærende og kunne reparerer seg selv.

• skjermbile3 - Finnes ikke umusikalske mennesker 10. nov. 2014

Alexander Refsum Jensenius ved Institutt for musikkvitenskap har utviklet et verktøy som måler hvordan vi beveger oss til musikk. Det viser at folk klarer å bevege seg fint til musikk selv om de kaller seg tonedøve og ikke kjenner til ulike musikalske termer.

• gambia12 Mødredødeligheten halvert i Gambia 10. nov. 2014

Gambia er et av landene i verden med høyest mødredødelighet. Et forskningssamarbeid mellom UiO og det gambiske helsevesenet har bidratt til å halvere mødredødeligheten. Den er likevel 60 ganger høyere enn i Norge.

Siste leder

Siste portrett

• mehlum-507-1 Ser det kyniske i mennesket 5. mar. 2015

Da økonomen Halvor Mehlum oppdaget menneskene bak tallene, fikk han seg noen ubehagelige overraskelser.

Siste bokanmeldelse

Siste kommentarer Mer...

Abonner gratis på papirutgaven

Apollon er UiOs prisbelønte forskningsmagasin. Magasinet kommer ut fire ganger i året.

Kontakt apollon@admin.uio.no