print logo

Forsiden

• fiskeoglen_foto_yngve_vogt Verdensberømt fiskeøgle 23. mai. 2014

For fem år siden fant forskningsgruppen til Jørn Hurum skjelettet til en fem og en halv meter lang fiskeøgle på Svalbard. Nå er skjelettet snart klart for visning.

• 2_eliter507 På toppen av det norske samfunnet: Pengar gjer opp for talent 19. mai. 2014

Barna til dei rikaste gjer det dårlegare på skulen enn kultureliten sine barn, men mange beheld likevel posisjonen fordi arv er viktig.

• 2_nhm_ida_yv_300 IDA 5 år etter 19. mai. 2014

Apollon har møtt Jørn Hurum, fem år etter lanseringen av fossilet Ida. Hva tenker han i dag om mediesirkuset han satte i gang? Og om raseriet han utløste i akademia?

• nhm-meteoritter_selbekk Meteoritter avslører urtida på jorda 13. mai. 2014

De eldste bergartene er ikke gamle nok. Bare meteoritter kan si noe om hvordan jorda så ut for 4,6 milliarder år siden, da planeten ble dannet.

• india-muslimer-hinduer Hinduer og muslimer i India: Mer velstand fører til mer vold 12. mai. 2014

De stadige og svært voldelige sammenstøtene mellom hinduer og muslimer i India forklares gjerne med religion. Økonomi kan være en mye bedre forklaring.

• nhm-spermier-lifjeld Spermiene konkurrerer i et evig race 5. mai. 2014

Variasjonen i spermiene er mindre hos utro fuglearter. Forklaringen er den knallharde spermie-konkurransen når flere hanner parer seg med samme hunn.

Videoer

• lifjeld Bli med bak kulissene 24. apr. 2014

De naturhistoriske samlingene består av over seks millioner objekter og er grunnlaget for mye av forskningen på museet.

• miniatyrinsekt Insektsamlingene 24. apr. 2014

Samlingen på Tøyen består av to og en halv million insekter. Den er viktig for å dokumentere det biologiske mangfoldet.

• ma4b0251 Redder utrydningstruete planter 24. apr. 2014

Mange har kanskje hørt om frøbanken på Svalbard. Men visste du at det også finnes en egen frøbank på Tøyen? Her samles frø fra utrydningstruete planter i Norge.

Siste leder

Siste portrett

• portrett_hovedbilde Botanikeren med ni liv 5. mai. 2014

Charlotte Sletten Bjorå har i årevis trosset krokodiller, dødelige slanger og bevæpnete overfallsmenn for å forske på sjeldne aloer og liljer i Afrika.

Siste bokanmeldelse

Siste kommentarer Mer...

Abonner gratis på papirutgaven

Apollon er UiOs prisbelønte forskningsmagasin. Magasinet kommer ut fire ganger i året.

Kontakt apollon@admin.uio.no