Artikler - Side 7

Publisert 22. aug. 2017 15:39

Nasjonalpoeten Henrik Wergeland kalte ytringsfriheten den herligste diamanten i diademet som var den nye nasjonens frihet. Hvordan ble diamanten slipt til? Og fikk den mulighet til å skinne?

Publisert 22. aug. 2017 15:38

Globalisering og digitalisering. Terror og økt overvåking. Karikaturer og krenkelser. Hvordan står det til med ytringsfriheten i vår tid?

Publisert 18. aug. 2017 13:12

For noen år siden avdekket UiO-forskere hvordan atomkjernen kvitter seg med overflødig energi. Nå reiser de jorden rundt og bombarderer atomkjerner med både gammastråler og urankjerner. Målet er å forstå hvordan grunnstoffene i universet – og i kroppen din – ble dannet.

Publisert 12. juni 2017 08:37

Egentlig var det psykolog han ville bli. I stedet ble Even Ruud en akademisk gründer og startet et helt nytt fag i Norge: musikkterapi.

Publisert 11. mai 2017 10:52

Har du noen gang blitt rørt til tårer av en video på YouTube? Eller fått gåsehud? Da har du opplevd kama muta. Forskere på Blindern undersøker fenomenet.

Publisert 24. apr. 2017 09:37

Dårlig morkake kan føre til sukkersyke og hjertetrøbbel senere i livet. Dessuten dør flere hundre fostre hvert år fordi morkaken ikke er god nok. Likevel er det håp: Patologisk morkakesjekk kan redde det neste svangerskapet.