Artikler - Side 8

Publisert 18. aug. 2017 13:12

For noen år siden avdekket UiO-forskere hvordan atomkjernen kvitter seg med overflødig energi. Nå reiser de jorden rundt og bombarderer atomkjerner med både gammastråler og urankjerner. Målet er å forstå hvordan grunnstoffene i universet – og i kroppen din – ble dannet.

Publisert 12. juni 2017 08:37

Egentlig var det psykolog han ville bli. I stedet ble Even Ruud en akademisk gründer og startet et helt nytt fag i Norge: musikkterapi.

Publisert 11. mai 2017 10:52

Har du noen gang blitt rørt til tårer av en video på YouTube? Eller fått gåsehud? Da har du opplevd kama muta. Forskere på Blindern undersøker fenomenet.

Publisert 24. apr. 2017 09:37

Dårlig morkake kan føre til sukkersyke og hjertetrøbbel senere i livet. Dessuten dør flere hundre fostre hvert år fordi morkaken ikke er god nok. Likevel er det håp: Patologisk morkakesjekk kan redde det neste svangerskapet.

Publisert 9. feb. 2017 14:27

Samfunnsendringene som en grønn verden krever, er så gjennomgripende at vi må lete etter løsninger på alle fronter, innen alle fag.

Apollon har invitert tre forskere fra tre fag til en samtale om hvordan nyvinninger innen økonomi, politikk og rettsvesen kan bidra.

Publisert 9. feb. 2017 12:00

– Vi tenker på dette som nye løsninger – teknologiske, samfunnsmessige og politiske – på de store klima- og miljøutfordringene verden står overfor, sier Jens Hanson.