Artikler - Side 8

Publisert 9. feb. 2017 14:27

Samfunnsendringene som en grønn verden krever, er så gjennomgripende at vi må lete etter løsninger på alle fronter, innen alle fag.

Apollon har invitert tre forskere fra tre fag til en samtale om hvordan nyvinninger innen økonomi, politikk og rettsvesen kan bidra.

Publisert 9. feb. 2017 12:00

– Vi tenker på dette som nye løsninger – teknologiske, samfunnsmessige og politiske – på de store klima- og miljøutfordringene verden står overfor, sier Jens Hanson.

Publisert 6. feb. 2017 10:12

Landets første nasjonale forskningslaboratorium for primærhelsetjenesten er nettopp åpnet. Her kan forskere teste ut hvordan samarbeidet kan bli best mulig mellom helsepersonell, pasienter og pårørende.

Publisert 3. feb. 2017 08:42

I oktober i fjor raste deler av fjellsider ned ved Longyearbyen på Svalbard. Regnet fikk skylden. Forklaringen er ikke god nok. Rasene skyldtes også for lite frost i fjellet.

Publisert 27. okt. 2016 09:10

Oljesøl i Arktis kan være katastrofalt. Bølgeforskere lager nå en matematisk modell som kan beregne hvordan bølger og dønninger i havet presser oljesøl inn under den arktiske isen.

Publisert 24. okt. 2016 10:07

Abels mest berømte matematiske oppdagelser hadde ingen praktisk anvendelse i nesten 200 år. Nå brukes matematikken hans hver gang du gjør noe trygt på Internett.